تبلیغات

 

 

باسمه تعالی

 

تولید سامانه ها­ی پیشرانش موشکی، هوایی و صنعتی در شرکت سهامی عام «کوزِنِتسف»

 

کوزنتسف1

 

 

شرکت «کوزنتسف» سهامی عام، پیشتاز در عرصه ساخت موتور در روسیه است. در اینجا، طراحی، تولید و تعمیر پیشرانه ­های موشکی، هوایی و توربین­های گاز صنایع گاز و انرژی انجام می­شود.

 

با این پیشرانه ­ها، فضاپیماهای سرنشین­دار واستوک (به معنی شرق)، واسخود (به معنی طلوع)، سایوز (به معنی اتحاد) و نیز فضاپیماهای باری خودکار پروگرس (پیشرفت) به فضا پرتاب شده و می­شوند.

 

تمام (100%) پرتاب­های سرنشین دار و تا 80% پرتاب­های تجاری با استفاده از موتور RD-107 / RD – 108 و انواع مشتق شده از آنها که در شهر سامارای روسیه تولید می­شوند، انجام می­شوند.

 
محصولات کارخانه سهم به سزایی در حفظ آمادگی رزمی هواپیماهای دوربرد راهبردی (استراتژیک) روسیه دارد، چرا که در کارخانه کوزنتسف موتورهای هوایی NK-12 مربوط به بمب افکن های دوربرد توپولف Tu -95MS، NK -25 برای بمب افکن­های توپولف  Tu-22M3 و نیز موتورهای NK – 32 برای بمب­افکن­های راهبردی و منحصر به فرد توپولف Tu-160، طراحی، تولید و تعمیر و نگهداری می­شوند.

 
امروزه مسائل/ وظایف پیش روی شرکت موتورساز سامارا شامل از سرگیری تولید موتورهای NK-32  سری 02، ایجاد رشد در حجم تولید موتورهای موشکی، افزایش (ارتقای) میزان قابلیت اطمینان (Reliability) موتورهای صنعتی برای شرکت سهامی عام «گاز پروم»، توسعه کارهای هوایی آتی (برای آینده)- طراحی های هوایی مربوط به آینده – می­باشد.

 


 

1-  55 سال پیش در سامارا  شروع به تولید موتورهای موشکی کردند که نه تنها اولین فضانورد را به مدار فرستاد بلکه حالا دیگر بیش از نیم قرن است که در فضانوردی و حمل و نقل هوایی سنگین روسیه مورد استفاده قرار می­گیرند.

شرکت «کوزنتسف» جزیی از مجموعه شرکتهای دولتی راس تخ (ROSTEKH) می باشد و با چندین کارخانه بزرگ سامارا متحد شده است. در ابتدا کارخانجات مذکور مشغول تولید و تعمیر موتور برای پرتابگرهای حامل واستوک (شرق)، واسخود (طلوع)، و در حال حاضر سایوز اتحاد شدند. دومین زمینه (جهت­گیری) کاری شرکت «کوزنتسف» تولید پیشرانه برای هواپیماها می­باشد.

شرکت سهامی «کوزنتسف» در ترکیب اتحادیه شرکتهای سازنده موتور روسیه (ODK) قرار دارد.

 

 

2- تولید ماشینکاری

این مرحله یکی از مراحل اولیه فرآیند تولید موتور می­باشد. در اینجا تجهیزات ماشینکاری با دقت بسیار بالا و نیز تجهیزات آزمون و تست متمرکز شده­اند. برای مثال مرکز ماشینکاری تراش DMU – 160 FD قادر به تولید اجزای بسیار بزرگ با اشکال پیچیده تا قطرهای 6/1 متر و وزن 2 تن می­باشد.

 

 

3- ماشین آلات در سه شیفت کار می­کنند.

 

4- تولید حلقه­ تیغه­های ثابت کمپرسور موتور جت NK – 32 در ماشین مربوط.

 

5- موتور NK – 32 بر روی بمب افکن­های راهبردی (استراتژیک) توپولف TU-160 نصب می­شود. نیز نمونه برگرفته شده آن NK-32-1 در سال 1996 بر روی آزمایشگاه پروازی (پرنده آزمایشگر) توپولف  Tu-144LL نصب شد.

 

6- سرعت تنظیم شده روی دستگاه امکان ایجاد جوش­ها (نقاط اتصال) به میزان 100 متر در دقیقه را فراهم می­کند.

 

7- تولید قطعات ریخته­گری

این بخش قادر به ریخته­گری قطعات نیمه آماده با قطرهای تا 1600 میلیمتر و وزن 1500 کیلوگرم می­باشد که برای قطعات بدنه (Case) موتورهای توربین گاز مورد استفاده در صنعت و نیز در هواپیمایی ضروری هستند. در تصویر فرآیند ریخته گری قطعات در کوره­های ذوب در خلا نشان داده شده است.

 

 

8-  قسمت مربوط به سامانه هدایت و تغذیه (توزیع سوخت) در موتور (موشک) پس از ریخته­گری در قالب

 

9- بازرسی قطعه ریخته­گری شده با روش LUM – A

 

10- آزمو­ن­های نوعی شیرهای (Valve) مربوط به موتورهای موشک که در دمای منفی 55 درجه سانتیگراد انجام می­شود.

 

11- آزمونها شامل فرآیند خنک سازی (انجماد) حوضچه الکل به کمک نیتروژن مایع برای رسیدن به دمای مورد  نظر می­باشد.

 

12- قسمت (بخش) سرهم­بندی (مونتاژ) مدل (نمونه) تیغه­های - توربین – موتور در واحد ساخت مدل (قالب)

 

 

13- بازرسی مربوط به پروفیل تیغه­های کمپرسور موتور (جت)

 

14- پخت (Calcination)  - قالب- تیغه­های سرامیکی در کوره­های الکتریکی.

 

15- اعمال (پُر کردن) سرامیک در قالب تیغه­ ها

 

16- فرآیند لحیم کاری القایی محفظه احتراق موتور موشک. دمای این مرحله بالغ بر 975 درجه سانتیگرار است.

 

17- نصب (اتصال) نیم حلقه در قسمت­های حساس محفظه احتراق موتور موشک در بخش جوشکاری.

 

18- تراشیدن (تراشکاری) مسیرهای سوخت (برروی) محفظه احتراق موشک.

 

19- «پوسته بیرونی» خروجی محفظه احتراق موتور موشک (به اختصار RD) علامتگذاری شده تحت آزمون(غیرمخرب) اشعه ایکس

 

 

20- مونتاژ دستگاه هدایت (واحد فرمان) موتور موشک به همراه موتورهای کمکی (بوستر)  RD – 107A / RD – 108 A و جهت کنترل (هدایت) و تصحیح بردار رانش نصب می­شوند.

 

21- محفظه ­های احتراق

 

22- در حال حاضر در شرکت کوزنتسف نزدیک به 12000 نفر کار می­کنند.

 

23- مونتاژ نمونه آزمایش (نمونه اولیه) بعدی موتور NK – 361 برای راه آهن روسیه.

 جهتگیری جدید توسعه شرکت سهامی عام «کوزنتسف» ، تولید رانشگر مکانیکی واحد تأمین نیروی GTE – 8 , 3 / NK برای واحدهای تولید نیروی قطارهای استفاده کننده از توربین گاز (به عنوان منبع محرکه) بر مبنای موتور توربین گاز NK – 361 می­باشد.

 

 

24- اولین نمونه آزمایشی (نمونه اولیه) قطار توربین گازی با موتور NK-361 در سال 2009 میلادی، در زمان آزمون­ها در حلقه تجربی در شربینک (Sherbink) ، ترکیبی از محموله ای شامل 158 واگن با وزنی بیش از 15 هزار تن راجابجا کرد که در آن هنگام به عنوان رکوردی جهانی ثبت شد.

 

 

25- کارگاه مونتاژ نهایی موتورهای توربین گاز هوایی

 

 

26- مونتاژ (تکمیل) مجموعه مربوط به محظه پس­سوز (Afterburner) موتور NK-32

 

27- موتور  NK – 25، موتور جت هواپیمای توپولف Tu- 22MK3 می­باشد و این هواپیما هسته اصلی (اساس) بمب افکن­های برد متوسط روسیه است. موتور مذکور به همراه موتور NK – 32، دوره­ای طولانی به عنوان یکی از پرتوان­ترین موتورهای هوایی دنیا می باشد.

 

28- تنظیمات موتور NK – 25

 

29- بازرسی پوسته موتور NK – 32 پیش از مونتاژ موتور

 

 

30- مجموعه لوله­های سوخت محفظه پس­سوز موتور

 

 

 

31- مکانیک­های مونتاژ در حال کار مونتاژ موتور  NK- 14ST

موتور توربین Nk- T4ST در ترکیب مجموعه مربوط به انتقال گاز مورد استفاده قرار می­گیرد. جالب است که خود موتور از گاز طبیعی به عنوان سوخت استفاده می­کند که توسط لوله­ها و به کمک خود موتور پمپاژ می­شوند.

این موتور، گونه برگفته شده­ای (Modification) از موتور  NK – 12 می­باشد که بر روی بمب افکن­های راهبردی توپولف TU – 95 نصب می­شود.

 

32- کارگاه مونتاژ نهایی موتورهای راکتی تولید سری.

اینجا مونتاژ نهایی موتورهای RD – 107A/RD – 108 A توسعه داده شده توسط شرکت سهامی عام (NPO Energomash) انجام می­شود. با این موتورها مراحل اول و دوم همه موشک­های حامل (پرتابگرهای حامل) از نوع سایوز مجهز شده­اند. اصول کار  RD – 108 , RD – 107 مشابه بوده، اما کاربرد (محل استفاده) آنها متفاوت است. «صد و هفت» در مرحله اول موشک و «صد و هشت» در مرحله دوم آن (موشک) مورد استفاده قرار می­گیرند.

 

33- سهم شرکت از بازار (در بخش) موتورهای موشک روسیه بالغ بر 80% و در پرتاب­های سرنشین­دار تا 100% می­باشد. قابلیت اطمینان (اطمینان پذیری) موتورها 8/99% می­باشد. پرتاب­های پرتابگرهای حامل با موتورهای شرکت سهامی عام «کوزنتسف» از پایگاه فضایی بایکونور (در قزاقستان) پِلِسِتسک (در خود روسیه) و کورو (گینه فرانسه) صورت می­پذیرد. مجموعه پرتاب (مختص) ویژه  سایوزها همچنین در پایگاه فضایی جدید و در حال آماده­سازی واستوچنی (به معنی شرقی ) در استان آمور روسیه در حال ساخت می­باشد.

 

34- چرخه کامل ساخت موتور موشک نزدیک به 10 ماه به طول می­انجامد.

 

35- بازرسی (چک) تجهیزات موتور موشک در حین مونتاژ.

 

 

36- آماده­سازی محصول برای تحویل نهایی توسط بخش کنترل و با حضور نماینده مشتری.

 

 

37- در اینجا نیز، در کارگاه مربوطه، کارهای مربوط به سازگار سازی و مونتاژ موتور موشک NK – 33 که برای مرحله اول پرتابگرهای حامل کلاس­سبک «SOYUZ 2 -1V» در نظر گرفته شده، پیش می­رود.

 

38- موتور  NK – 33، یکی از موتورهایی است که از بین بردن آن پس از اتمام (شکست) «برنامه ماه روس­ها» برنامه­ریزی شده بود. استفاده از موتور و تعمیر آن ساده بوده و در کنار آن دارای قابلیت اطمینان (Reliability) بالایی نیز هست. همین طور قیمت آن نیز نصف قیمت موتورهای  هم­رده خود و با رانش مساوی می­باشد )

 

39- انجام اقدامات thermocontracting جهت محافظت و عایق­کاری سیم­کشی­های هواپیمایی (Harness)

 

 

40- آماده ­سازی جهت زدودن عایق کاری در نقاط اتصال از کابل (مورد استفاده در) هواپیمایی.

 

 

 41- در کارگاه مونتاژ نهایی موتورهای موشک، نمایشگاه (گالری) کاملی از تصاویر فضانوردان شوروی و روسیه که توسط موشک­های مجهز به موتورهای (ساخت) کارخانه سامارا به فضا فرستاده شدند، وجود دارد. ( توضیح مترجم: تصویر اول مربوط به یوری گاگارین ،‌اولین فضانورد شوروی سابق و اولین انسانی که با موشک به فضا فرستاده شد می باشد)

 

42- مونتاژ (سرهم بندی) موتور NK – 14 ST بر روی استند تست (جایگاه آزمون موتور)

 

43- اتصال سامانه روغنکاری به موتور جهت انجام آزمون­های موتور.

 

 

44- صفحه کنترل (کنسول) استند تست موتور جت.

 

45- پیزئومتر (پیزئوسنج) ها که برای سنجش (اندازه­گیری) افت فشارها و مقادیر جزیی فشار در حین آزمون­های موتور­های توربین مورد استفاده قرار می­گیرند.

 

 

46- سامانه حذف سر و صدای مزاحم (صدا خفه کن) استندهای موتورهای توربین.

 

47- موتور موشک RD-107A/108A بر روی استند. فقط چند دقیقه پیش از شروع آزمون­های گرم.

تأیید تقریبا صد در صدی قابلیت اطمینان محصول فقط از یک راه امکان پذیر است:

فرستادن موتور آماده برای آزمون­ها. موتور را بر روی استند نصب کرده و روشن می­کنند. سامانه رانش (موتور) باید طوری کار کند که (انگار) گویا فضاپیما را با خود به فضا می­برد.

 

 

48- کار بیش از نیم قرنی شرکت «کوزنتسف» باعث (منجر به) تولید نزدیک به 10000 موتور موشک سوخت مایع در هشت نوع مختلف شده که بیش از 1800 فروند موشک حامل (پرتابگر حامل) از انواع و استوک، واسخود، مولنیا (رعد و برق) و سایوز را با خود به فضا برده ­اند.

 

 

49- در آمادگی چند دقیقه­ای، سامانه خنک کاری مشعل موتور از طریق رساندن آب و ایجاد «فرش آب» انجام می­شود که دمای مشعل و نیز سر و صدای (Noise) کاری موتور را کاهش می­دهد.

 

50- حین آزمون موتور، ثبت نزدیک به 250 پارامتر (عامل) انجام می­شود که از طریق آن تولید موتور ارزیابی می­شود.

 

51- آزمون­های گرم موتور موشک نصب شده در حالت زاویه دار در مجموعه آزمون­های شرکت کوزنتسف در روستای وینتای.

 

 

52- مجموعه همکاران گروه محاسباتی کارپردازش اطلاعات را انجام داده و پروتکل (گزارش) آزمون­ها را فراهم می­کنند. براساس اطلاعات دریافتی، مجموعه مهندسین ارزیابی نتایج آزمون را انجام داده، جمع­بندی در مورد مناسب بودن موتور برای نصب بر روی پرتابگر حامل را به دست می­دهند.

 

 

53- آماده سازی موتور بر روی استند چندین ساعت به طول می­انجامد. نصب حسگرها انجام شده، سلامت و بازدهی آنها بررسی شده، تست­های فشار خطوط اصلی انجام شده و بازبینی مفصلی از عملکرد خودکار استند و خود موتور به عمل می ­آید.

 

54- آزمون­های کنترلی – تکنولوژیکی دقایقی چند به طول می­انجامد. ظرف این مدت 12 تُن سوخت نفت سفید و نزدیک به 30 تن اکسیژن مایع می­سوزد.

 

55- آزمون­ها پایان یافته­اند. پس از آن موتور به کارگاه مونتاژ فرستاده شده که در آنجا آن را  از هم  باز می­کنند، ایرادات قطعات را برطرف کرده ، مونتاژ کرده، به کنترل (بازبینی) نهایی فرستاده شده و در نهایت برای مشتری RKTs “PROGRESS”  فرستاده می­شود. در آنجا موتور در محل خاص خود بر روی موشک نصب می­شود.

 

 

 

پایان

 

 

 مترجم: محمد حسین بختیاری ، انتشار این مطلب فقط با ذکر نام مترجم بلامانع می باشد.

 با تشکر از مرکز رسانه­ ای شرکت سهامی عام کوزنتسف در تولید این گزارش 

منبع: http://gelio.livejournal.com/210016.html

 

 

+ نوشته شده توسط Bakhtiyari در دوشنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۹:۳۷ قبل از ظهر، ۲۹۸ بازدید ، بدون دیدگاه
هیچ نظری برای این نوشته وجود ندارد، شما اولین نظر را بنویسید ...
 captcha