تبلیغات

 

باسمه تعالی

 

تولید بمب‌افکن خط مقدم سوخوی Su-34 در کارخانه‌ی هوایی نووسیبیرسک به نام چکالوف

زیر تیتر

 

کارخانه‌ی هوایی نووسیبیریک به نام چکالوف، یکی از مجموعه‌های عظیم (عمده) هواپیماسازی در روسیه بوده و در ترکیب شرکت «سوخوی» قرار دارد. در آغاز دهه‌ی 90 میلادی کارخانه‌ی مذکور شروع به توسعه جنگنده ـ بمب‌افکن نسل «4+» سوخو Su-34 کرد. از سال 2006 میلادی تولید سری این هواپیماها آغاز شد تا اکتبر سال 2015 (حال حاضر) در نیروهای مسلّح روسیه، 73 فروند از این هواپیما وجود دارد.

 

در حال حاضر هواپیماهای سوخو Su-34 در عملیات نظامی در سوریه شرکت دارند.

 


 

1- بمب‌افکن خط مقدم سوخو Su-34 بر اساس طبقه‌بندی ناتو، نامگذاری اختصاصی fullback «بازیکن مدافع» را به خود اختصاص داد. این هواپیما در وهله‌ی اوّل برای انهدام نیروهای زمینی، دفاع هوایی و کشتی‌های دشمن درنظر گرفته شد.

یک

2-   بر اساس امکانات رزمی خود، سوخو Su-34 ، به خانواده هواپیماهای نسل «4+» تعلّق دارد. اکثریت هواپیماهای بمب‌افکن، قادر به مقابله با جنگنده‌ها در درگیری نزدیک هوایی نمی‌باشند. این ضعف به دلیل وزن بالا و مانورپذیری پائین آنها است. امّا این هواپیما سرعت و جنگندگی (چالاکی) یک جنگنده را با قابلیت ضربتی یک بمب‌افکن ترکیب می‌کند.

دو

3-   کارگاه مونتاژ متعلّقات

سه

4-   مونتاژ (سرهم‌بندی) کانال‌های ورودی هوای موکور

چهار

5-    

پنج

6-   بازرسی کیفی پرچ‌کاری‌ها

شش

7-   در محل مونتاژ اتّصال سه قسمت اصلی پرنده آینده، قسمت دماغه، ورودی هوا و قسمت دم، انجام می‌شود.

هفت

8-   سوخو Su-34 درمجموع دربردارنده‌ی 57 هزار جزئیات (detail) است.

هشت

9- 

نه   

10-  نصب توپ داخلی (سرخود) کالیبر 30 میلی‌متری هواپیما با ظرفیت مهمّات 150 گلوله

ده

11-  پس از بازرسی بدنه در مورد نشستی‌ها، محصول وارد کارگاه مونتاژ نهایی می‌شود.

یازده

12- 

 دوازده

13-  آماده‌سازی برای پرچ‌کاری

سیزده

14-  در سال گذشته، اتّحادیه‌ی شرکت‌های تولیدی هوایی نووسیبیرسک به نام چکالوف، 18 فروند هواپیما تولید کرد. و برنامه‌ی سال 2015 نیز مشابه سال قبل (تعداد 18 فروند) است.

چارده

15-  سرهم‌بندی خطوط لوله (lines) سامانه‌های هواپیما

پانزده

16-   

شانزده

17-  فرآیند پرچ‌کاری یک هواپیما نزدیک به 5/2 ماه به طول می‌انجامد.

هفده

18-  عمر متوسط مجموعه‌ی اصلی کارکنان و متخصصین کارخانه، 40 سال است.

هجده

19-  هنگامی که بدنه آماده می‌شود، مونتاژکاران سامانه‌ها و تجهیزات هواپیما دست به کار می‌شوند و هواپیما در دستان آنها به یک موجود «زنده» تبدیل می‌شود و همه‌ی سامانه‌های ضروری را کسب می‌کند.

هجده

20-   

بیست

21-  اتّحادیه‌ی تولیدی هوایی نووسیبیرسک (NAPO) به نام چکالوف کارخانه‌ی اصلی شهر است که برای بیش از 7 هزار نفر کار ایجاد کرده و درآمد نزدیک به 40 هزار روبلی آنها را تضمین می‌کند.

بیستویک

22-   

بیستودو

23-  علاوه بر انجام سفارشات دفاعی (نظامی)، کارخانه از سال 2004 به همراه شرکای روس و خارجی بر روی پروژه‌ی هواپیمای منطقه‌ای روسی سوپرجت 100 سوخو (SSJ-100) کار می‌کند. کارخانه قسمت دماغه و دم بدنه‌ی هواپیما و نیز سطوح افقی و عمودی دم هواپیما (سکان‌های افقی و عمودی) را تولید می‌کند.

بیستوسه

24-  سرهم‌بندی سکان افقی (دم افقی) هواپیمای مسافربری (سوپرجت)

بیستوچار

25-علی‌رغم اتوماسیون بسیاری از فرآیندهای تولید، شغل (حرفه) مونتاژکار ـ پرچ‌کار و مکانیک ـ مونتاژکار هنوز مورد احتیاج‌ترین کارها در تولید هواپیماسازی باقی مانده‌اند.

بیستوپنج

26-  پس از سرهم‌بندی متعلّقات، قسمت‌های اصلی بدنه و سطوح دم به کارگاه مونتاژ نهایی شاخه‌ی شرکت سهامی خاص «هواپیماهای غیرنظامی سوخوی» در کامسامولسک ناآمور (در منطقه‌ی خاباروفسک) فرستاده می‌شود.

بیستوشش

27-  به سوخو Su-34 بازمی‌گردیم. پیش از تحویل محصول به مشتری کارخانه آزمون‌های مربوطه را انجام می‌دهد که در حدود 2 ماه به طول می‌انجامد. آزمون‌ها کاملاً خارج از نواحی مسکونی و در فاصله‌ای در حدود 170-150 کیلومتر از نووسیبیرسک انجام می‌شوند.

بیستو هفت

28-  پس از یک پرواز آزمایشی 350 حالت هواپیما مورد آزمون قرار می‌گیرد. عملکرد کلی (عمومی) سامانه‌ها، موتور، تجهیزات رادیویی و رادار مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. کیفیت پروازی پرنده در ارتفاع بسیار پائین یا خیلی بالا و نیز پرواز مافوق صوت مورد آزمون قرار می‌گیرد.

بیستو هشت

29-  خدمه‌ی پروازی شامل دو نفر، خلبان و ناوبر، می‌باشد. آن دو در کنار هم می‌نشینند. قرارگیری جمع و جور صندلی خلبان و ناوبر به خدمه‌ی پروازی امکان می‌دهد تا به نوبت صندلی خود در کابین را ترک کنند و در فضای پشت کابین به شکل تمام قد ایستاده استراحت کنند.

(مداومت پروازی بالای هواپیما (بیشتر از 8 ساعت) و نشستن طولانی مدت خدمه، آنها را محتاج به فضایی برای اندکی ایستادن و تغییر وضعیت بدن می‌کند که این فضا در پشت کابین خلبانان ایجاد شده است. مترجم)

به لطف شکل خاص دماغه، سوخوی Su-34 «جوجه اردک» لقب گرفته است.

بیستو نه

30-  در قسمت بوم دم هواپیما (بین دو خروجی موتورها) رادار دید عقب و نیز واحد تأمین نیروی کمکی (APU) قرار گرفته‌اند. واحد تأمین نیروی مذکور امکان استارت موتورها را بدون وجود واحد تأمین نیروی کمکی (GPU) فراهم می‌کند. داشتن (APU) بر روی خود هواپیما تعداد فرودگاه‌های ممکن برای استفاده‌ی هواپیما را افزایش می‌دهد و کار خلبانان بسیار ساده‌تر می‌کند، چرا که نیاز به انتظار برای استارت موتورهای هواپیما برای نگه داشتن دمای متعادل در کابین خلبانان وجود ندارد.

سی

31-  رادار چندمنظوره با برد کشف (آشکارسازی) اهداف تا 120 کیلومتر، امکان مقابله با 10 هدف و اجرای آتش به سمت چهار هدف به شکل همزمان را دارد.

سی و یک

32-  کابین به شکل کپسولی کاملاً مسلّح با استفاده از صفحات تیتانیومی (با قطر 17 میلی‌متر) ساخته شده، همچنین مخازن سوخت هواپیما نیز تحت حفاظت (زره‌پوش) می‌باشند. به طور کلی (درمجموع) نیم تن زره در این هواپیما به کار رفته که به شدّت بقاپذیری پرنده و حفاظت خلبانان را ارتقاء می‌دهد.

سی و دو

33-  بر روی سوخو Su-34 موتورهای توربوفن AL-31F با خروجی‌های متغیر جهت تغییر بردار رانش نصب شده‌اند. همین موتورها هستند که امکان سرعت گرفتن هواپیما تا 1900 کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کنند.موتورهای مذکور در اتّحادیه‌ی تولیدی موتورسازی اوفا (UMPO) و شرکت سهامی مرکز علمی ـ تولیدی «SALYOT» تولید می‌شوند.سی و دو

34-  حداکثر وزن برخاستن هواپیما (MTOW) 45 تن و شعاع عملیاتی آن بالغ بر 2000 کیلومتر می‌باشد. این بمب‌افکن به سامانه‌ی سوخت‌گیری هوایی مجهّز بوده که می‌تواند برد هواپیما را بیشتر افزایش دهد.

سی و چهار

35-  هواپیما می‌تواند تا ارتفاع 15 کیلومتری ( حدودا  45,000  پایی) اوج گرفته و 8 تن محموله‌ی رزمی شامل 12 موشک هوا به زمین یا هوا به هوا و نیز راکت‌های غیرقابل هدایت و بمب‌ها را با خود حمل کند.

سی و پنج

36-  برای اوّلین بار سوخوهای Su-34 در جریان جنگ در اوستیای جنوبی به عنوان هواپیمای پوشش دهنده عملیات بمباران (ضربتی) هوایی، جنگ الکترونیکی بر علیه واحدهای دفاع هوایی گرجستان را پیش می‌بردند. حالا نیز بمب‌افکن‌های ساخت نووسیبیرسک در عملیات جنگی روسیه در سوریه جهت حمله بر علیه مواضع جنگجویان داعش شرکت دارند.

سی و شش

37-  قیمت یک فروند هواپیمای سوخو Su-34 بالغ بر 1.5 میلیارد روبل (بیست و چهار میلیون و صد و نوزده هزار دلار) در چارچوب برنامه‌ی تسلیحاتی دولتی، نیروی هوایی روسیه باید 124 فروند از این هواپیما را تا سال 2020 دریافت کند و به طور کامل سوخوهای Su-24 خود را جایگزین کند.

 سی و هفت

 

 

 مترجم: محمد حسین بختیاری ، انتشار این مطلب فقط با ذکر نام مترجم بلامانع می باشد.

 

منبع: http://gelio.livejournal.com/211509.html

 

+ نوشته شده توسط Bakhtiyari در دوشنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۶:۴۳ بعد از ظهر، ۲۳۴ بازدید ، بدون دیدگاه
هیچ نظری برای این نوشته وجود ندارد، شما اولین نظر را بنویسید ...
 captcha