تبلیغات

 

باسمه تعالی

 

تولید موتورهای هوایی در اتحادیه‌ی تولیدی موتورسازی اوفا (UMPO)

صفر

گزارش تصویری کنجکاوانه در مورد تولید موتورهای هوایی سری AL-31F و AL-41F-1S (محصول 117C) در شرکت سهامی عام اتحادیه‌ی تولیدی موتورسازی اوفا (UMPO)

شرکت سهامی عام «اتحادیه‌ی تولیدی موتورسازی اوفا» بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده و تولیدکننده‌ی موتور در روسیه است. در اینجا بیش از 20 هزار نفر کار می‌کنند. UMPO در ترکیب اتحادیه‌ی شرکت‌های صنعت ساخت موتور (روسیه) ODK قرار دارد. اصلی‌ترین زمینه‌ی فعالیت شرکت، توسعه، تولید، خدمات فنی و تعمیر موتورهای توربینی هوایی، تولید و تعمیر اجزای (مجموعه‌های) مرتبط با بالگرد و تولید تجهیزات صنعت نفت می‌باشد.
UMPO به شکل تولید سری موتورهای AL-41F-1S را برای هواپیماهای سوخوی Su-35S ، موتورهای AL-31F و AL-31FP را برای خانواده سوخو Su-27 و Su-30 ، اجزای (assembly) مستقلی را برای بالگردهای شرکت‌های میل و کاموف، رانش‌گرهای توربین گاز AL-31ST را برای ایستگاه‌های پمپاژ (تقویت فشار) گاز شرکت سهامی عام گازپروم تولید می‌کند.

 تحت مدیریت این اتحادیه، کار توسعه‌ی موتور چشم انداز برای جنگنده نسل پنجمی PAK FA (مجموعه هوایی چشم‌انداز جنگنده خط مقدّم T-50) پیش می‌رود. UMPO در مشارکت برای تولید موتور PD-14 برای هواپیمای جدید مسافربری MS-21، در برنامه‌ی تولید موتور بالگردی VK-2500 و در بازآرایی پیکره‌بندی تولید موتورهای مدل RD برای هواپیماهای میگ شرکت دارد.


 

1- جوشکاری در محفظه‌ی مخصوص «اتمسفر ـ 24»
مرحله‌ی جالب تولید موتور جوشکاری قوس آرگون حساس‌ترین اجزاء در محفظه‌ی مخصوص می‌باشد که تضمین‌کننده‌ی یکپارچگی (عدم وجود نشتی) و دقّت کامل جوش می باشد. انستیتوی پترزبورگی "Prometei" در سال 1981 یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های جوشکاری در روسیه را که از دو مجموعه «اتمسفر ـ 24» تشکیل می‌شد، به طور اختصاصی برای UMPO ساخت.

یک

 

2- طبق قواعد پزشکی، کارگران نباید بیش از 5/4 ساعت از روز در محفظه باشند. هر روز صبح برای شروع کار لازم است تا بازرسی (بازبینی) لباس‌های مخصوص کار و معاینه‌ی پزشکی انجام شود.

دو

 

3- جوشکارها با پوشیدن نوعی لباس مخصوص فضانوردی سبک وارد «اتمسفر ـ 24» می‌شوند. آنها از طریق درب‌های اوّلیه جداکننده وارد مخزن شده، شلنگ‌های هوا درب را بسته و داخل مخزن آرگون تزریق می‌شود. پس از این که هوا از آنجا خارج شد، جوشکارها درب داخلی مخزن را باز کرده وارد آن می‌شوند و شروع به کار می‌کنند.

سه

 

4- در محیط عاری از فرآیند اکسیداسیون آرگون خالص، جوشکاری (اجزای از جنس) سازه‌های تیتانیومی شروع می‌شود.

چهار

 

5- ترکیب کنترل شده ناخالصی‌ها در آرگون امکان به دست آمدن جوش با کیفیت و بالا بردن استحکام خستگی سازه جوشکاری شده و نیز امکان اصلاح ها (подваркa) را در دورافتاده‌ترین نقاط با استفاده از مشعل‌های جوشکاری بدون استفاده از نازل‌های حرارتی فراهم می‌کند.

پنج

 

6- جوشکار درلباس کامل واقعاً شبیه فضانورد است. برای دریافت مجوز کار در محفظه‌ی مخصوص ،  کارکنان در ابتدا با تجهیزات کامل در فضای باز آموزش می‌بینند. دو هفته زمان برای فهمیدن این که فردی مناسب این کار است یا نه کافی است. هر کسی نمی‌تواند سختی این کار را تحمّل کند.

شش

 

7- در ارتباط همیشگی با جوشکارها، متخصص (کارشناس مربوطه) با در اختیار داشتن صفحه (کنسول) کنترلی، شاهد آن چه اتّفاق می‌افتد می‌باشد.

هفت

 

8-اپراتور جریان جوشکاری را کنترل کرده و سامانه‌ی آنالیز گاز و شرایط کلی محفظه‌ی جوشکاری و جوشکار را زیر نظر دارد.

هشت

 

9- هیچ روش جوش دستی دیگری این نتیجه را نمی‌دهد که جوشکاری در محفظه. کیفیت جوش خودش گویاست.

نه

 

10- جوشکاری پرتو الکترونی

 جوشکاری پرتوالکترونی در خلاء فرآیندی کاملاً اتوماتیک است. در UMPO کار مذکور در بخش (توسط ماشین‌آلات) Ebokam انجام می‌شود. همزمان دو ـ سه درز ، با حداقل میزان تغییر شکل (deformation) و تغییر ابعاد قطعه در حال جوشکاری، جوش داده می‌شود.

ده

 

11- یک متخصص همزمان روی چند ماشین جوش کار می‌کند.

یازده

 

12- اجزای محفظه‌ی احتراق، خروجی‌های متغیر (تغییر راستای بردار رانش) و بلوک‌های تیغه‌های خروجی لازم است تا پوشش حرارتی با روش پلاسما بر روی آنها اعمال شود. برای این هدف ربات جوشکاری (سامانه‌های فن‌آورانه پوشش‌های محافظتی) MF-P-1000 مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دوازده

 

13- تولید ابزار

در ترکیب UMPO ، 5 کارگاه ابزار (تولید ابزار) با جمعیت کلی 2500 نفر وجود دارد. آنها مشغول تهیه (تولید) تجهیزات تکنولوژیک (فن‌آورانه) هستند. اینجا ابزار ماشین‌کاری (متعلّقات ماشین)، قالب برای کار سرد و گرم فلز، ابزار برش، ابزار اندازه‌گیری، قالب‌های ریخته‌گری آلیاژهای آهنی و غیرآهنی تولید می‌شود.

سیزده

 

14- تولید قالب برای ریخته‌گری تیغه‌ها در ماشین های (станка с ЧПУ) CNC

چهارده

 

15- امروزه برای ساخت قالب‌ها درمجموع دو ـ سه ماه زمان لازم است و پیشتر از این فرایند شش ماه و پیشتر طول می‌کشید.

پانزده

 

16- ابزار اندازه‌گیری اتوماتیک کوچک‌ترین انحراف از معیارها را اندازه‌گیری می‌کند. جزئیات یک موتور مدرن باید با دقّت بالایی با رعایت بسیار دقیق تمام اندازه‌ها ساخته شود.

شانزده

 

17-  کربوریزاسیون در خلاء (цементация)

 اتوماسیون فرآیندها همیشه کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت کار را به دنبال دارد. این مطلب در مورد کربوریزاسیون در خلاء نیز صدق می‌کند. جهت کربوریزاسیون ـ‌ به معنی اشباع کردن سطح قطعات از کربن به منظور افزایش استحکام آنها ـ از کوره‌های خلاء IPSen استفاده می‌شود.

هفده

 

18- جهت به‌کارگیری کوره‌ها تنها یک کاربر (اپراتور) کافی است. قطعات (اجزاء) ظرف چندین ساعت مرحله‌ی عملیات شیمیایی ـ حرارتی را پشت سر گذاشته و پس از آن به استحکام مطلوبی دست می‌یابند. متخصصان UMPO برنامه‌ی خاص خودشان را تنظیم (ایجاد) کرده‌اند که کربوریزاسیون با دقّت بالایی را ایجاد می‌کند.

هجده

 

19- تولید ریخته‌گری

 تولید در کارگاه ریخته‌گری با ساخت (تهیه) مدل‌ها آغاز می‌شود. مدل‌ها از حجم خاصی جهت هر کدام از اجزاء و قطعات با ابعاد و اشکال مختلف قالب گرفته شده و پرداخت (finishing) دستی متعاقب آن را نیز پشت سر می‌گذرانند.

نوزده

 

20- در بخش تهیه‌ی قالب‌های ذوب‌شونده به شکل انحصاری خانم‌ها فعالیت دارند.

بیست

 

21- پوشش مجموعه‌های مدل و ایجاد قالب سرامیکی قسمت مهمی از فرآیند تکنولوژیکال (فوت و فن کار) کارگاه ریخته‌گری است.

بیست و یک

 

22- پیش از پر کردن قالب‌های سرامیکی، آنها را در کوره‌ کلسینه (Calcination) می‌کنند.

بیست و دو

 

23- قالب سرامیکی کلسینه شده. پس از این مرحله منتظر پر شدن (ریخته‌گری) آلیاژ است.

بیست و سه

 

24- قالب سرامیکی پر شده (ریخته‌گری شده) با آلیاژ این شکلی می‌شود.

بیست و چهار

 

25-  «به وزن طلا» این جمله در مورد تیغه‌های با ساختار مولکولی تک کریستالی گفته می‌شود. فن‌آوری تولید این تیغه‌ها پیچیده است، امّا باعث کار کردن این قطعه‌ی گرانبها در شرایط بسیار سخت‌تر و طولانی‌تر در همه‌ی جنبه‌ها می‌شود. تک‌تک تیغه‌ها با استفاده از دانه‌هایی (بذرهایی) از آلیاژ نیکل ـ تنگستن رشد‌ (پرورش) داده می‌شوند.

بیست و پنج

 

26- قسمت (ماشین) شکل‌دهی تیغه‌های عریض و توخالی فن (موتورجت)

 جهت تولید تیغه‌های عریض و توخالی فن موتور PD-14 که پیشرانه هواپیمای مسافربری آتی MS-21 می‌باشد، مجموعه (قسمت) خاصی ساخته شد که در آنجا برش و ماشین‌کاری قطعات ایجاد شده از ورق‌های تیتانیومی انجام شده ماشین‌کاری نهایی لبه و مقطع تیغه‌ها نیز انجام می‌شود که شامل سنگ زدن و پولیش مکانیکی (ماشینی) می‌باشد.بیست و شش

 

 

27-    ؟

بیست و هفت

 

28-   مجموعه تولیدی روتورهای توربین و کمپرسور (مخفّف به روسی : KPRTK) مرکزیت امکانات و توانمندی‌های تولید اجزای اصلی تشکیل‌دهنده‌ی قسمت گردان موتورجت می‌باشد.

بیست و هشت

 

29- مونتاژ (سرهم‌بندی) روتور توربین. فرآیندی خسته‌کننده بوده و نیازمند اجراکنندگان صاحب صلاحیت‌های خاص می‌باشد. دقّت بالای عملیات اتّصال «شفت ـ دیسک ـ پره» کارکرد طولانی‌مدت و قابل اطمینان (Reliable) موتور را تضمین می‌کند.

بیست و نه

 

30- روتورهای مراحل متعدد موتور در همین KPRTK به شکل یک پیکره‌ی واحد به هم متّصل می‌شوند .

سی

 

31- بالانس (کردن) روتور توسط افراد یک حرفه‌ی خاص انجام می‌شود، که در مقیاس کامل آن فقط در کارخانه قابل انجام است.

سی و یک

 

32- تولید خطوط و لوله‌ها (Lines & Tubes)

جهت عملکرد مناسب و بدون مشکل متعلّقات موتور، به این معنی که (یعنی) کمپرسور پمپاژ کند، توربین بچرخد، خروجی‌های موتور باز یا بسته شوند، لازم است تا فرامین به آنها برسد. خطوط و لاین  عروق خون‌رسان قلب هواپیما محسوب می شوند که از طریق آنها اطلاعات مختلف (موتور) به دست می آید. در UMPO کارگاهی وجود دارد که به طور اختصاصی این رگ‌های حیاتی را تهیه و تأمین می‌کند. لاین‌ها و خطوط با سایز و ابعاد مختلف.

       

سی و دو


 

 

33- در مینی‌کارخانه‌ی تولید خطوط و لوله‌ها کاردستی جواهری (جواهرسازی) مورد نیاز است، به این معنی که برخی قطعات آثار هنری دست‌ساز واقعی محسوب می‌شوند.

33

 

 

34- بسیاری از کارهای خم‌کاری لوله‌ها را دستگاه CNC  با نام Bend Master 42 MRV1 انجام می‌دهد. دستگاه مذکور لوله‌ها را از تیتانیوم یا فولاد ضدّ زنگ (Stainless steel) می‌سازد. در ابتدا هندسه (شکل) لوله توسط فن‌آوری بدون تماس (Contactless)  و به کمک یک مدل نمونه ( مرجع ) تعیین می‌شود.سپس اطلاعات دریافتی برای دستگاه CNC که انحنای اوّلیه را ایجاد می‌کند (یا به زبان کارخانه : خم) فرستاده می‌شود. سپس اصلاحات انجام می‌شود و خم نهایی ایجاد می‌شود.

34

 

 

35- لوله‌ها در ترکیب موتورِ تکمیل شده این طور دیده می‌شوند. آنها را همانند یک تار عنکبوت موتور را دربرمی‌گیرند و هر کدام وظیفه‌ی خودش را انجام می‌دهد.

35

 

 

36- مونتاژ نهایی؛

در کارگاه مونتاژ نهایی اجزاء و مجموعه‌های جداگانه به یک موتور کامل تبدیل می‌شوند. در اینجا مکانیک‌های کار مونتاژ دارای بالاترین صلاحیت‌های حرفه‌ای کار می‌کنند.

36

 

 

37- اجزای عمده‌ی موتور که در بخش‌های مختلف کارگاه سر هم شده‌اند، توسط مونتاژکاران به پیکره‌ی واحدی بدل می‌شوند.

37

 

 

38- مرحله‌ی آخر مونتاژ شامل نصب جعبه دنده موتور ( Gearbox )به همراه پمپ های سوخت و سامانه کنترل سوخت و نیز تجهیزات الکتریکی و ارتباطی می‌باشد.

38

 

 

39- بازرسی اجباری در اندازه قطعات و صحت نصب انجام می‌شود (جهت حذف هر گونه احتمال و امکان لرزش ـ Vibration) و به همین ترتیب مجموعه‌ها (قطعات) از کارگاه‌های مختلف تحویل می‌شوند.

39

 

 

40- پس از آزمون‌های تاییدی تولید، موتور برای باز شدن از هم، شستشو و عیب‌یابی و رفع عیب به کارگاه مونتاژ بازمی‌گردد. در ابتدا محصول از هم باز شده (dismantle) و با بنزین شسته می‌شود. سپس، بازبینی ظاهری، اندازه‌گیری و روش‌های خاص بازرسی (کنترلی) اجرا می‌شود. اجزای قطعات و واحدهای مونتاژ شده (از هم باز شده) و برای بازرسی‌های مشابهی به کارگاه‌های تولیدکننده‌ی آنها فرستاده می‌شوند. سپس موتور دوباره سر هم شده و تحت آزمون‌های پذیرش / مقبولیت (acceptance) قرار می‌گیرد.

40

 

41- مکانیک ـ مونتاژ کار، ماژول بزرگی را تکمیل می‌کند.

41

 

42- مکانیک‌ها در حال انجام مونتاژ یکی از برترین مخلوقات تفکّر مهندسی قرن بیستم یعنی موتورجت. (کار) دستی به شکل سخت‌گیرانه‌ای با فن‌آوری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد (چک می‌شود).

42

 

43- «مدیریت بازرسی فنی» در مورد کیفیت بی‌عیب و نقص (کیفیت مطلق) همه‌ی تولیدات پاسخگو است. بازرسان در هر بخشی فعالیّت دارند (در همه‌ی بخش‌ها) و ازجمله در کارگاه مونتاژ.

43

 

44- در قسمت مستقلی خروجی‌های متغیر بردار رانش (به روسی PRS) را سر هم می‌کنند. این بخش مهم ساختاری، موتور AL-31FP را از سلف آن AL-31F متمایز می‌کند (موتور AL-31F دارای خروجی‌های متعارف است. مترجم)

44

 

45- عمر خدمتی قطعه PRS ، پانصد ساعت و عمر خدمتی موتور 1000 ساعت می‌باشد. بنابراین لازم است تا این خروجی‌ها به تعداد دو برابر موتورها تولید شوند.

45

 

46- بر روی مینی‌استند ویژه‌ای عملکرد (کاری) خروجی تغییردهنده بردار رانش و اجزای مختلف آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد (چک می‌شود).

46

 

47- موتور مجهز شده با خروجی تغییردهنده بردار رانش (به روش PRS) مانورپذیری بالایی را برای هواپیما تأمین می‌کند. خروجی مذکور خودش بسیار چشمگیر به نظر می‌رسد.

47

 

48- در کارگاه مونتاژ قسمتی وجود دارد که در آن موتورهای نمونه تولید شده و در حال تولید ظرف 25-20 سال گذشته به نمایش درآمده‌اند.

48

 

49- آزمون‌های موتور :

آزمون پیشرانه هوایی یعنی مرحله‌ی نهایی و بسیار حساس در زنجیره‌ی فن‌آوری (تکنولوژیک). در یک کارگاه اختصاصی آزمون‌های پذیرش و آزمون‌های تاییدیه بر روی استندی انجام می‌شود که به سامانه‌های کنترل (هدایت) ابزارهای خودکار فرآیندهای تکنولوژیک مجهز است.

49

 

50- در جریان آزمون‌ها، سامانه‌ی خودکار اطلاعاتی ـ اندازه‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد که از سه کامپیوتر به هم پیوسته در یک شبکه‌ی محلی (local) تشکیل شده است. متخصصین پارامترهای موتور و سامانه‌ی استند را، منحصراً بر اساس داده‌های نمایش داده شده توسط کامپیوترها بررسی (چک) می‌کنند.

50

 

51- موتور جمع شده (سر هم شده) آزمون‌ها را با انطباق بر تکنولوژی پشت سر می‌گذارد. فرآیند مذکور ممکن است چندین شبانه‌روز به طول بیانجامد و پس از آن موتور از هم باز شده، شسته شده و عیب‌یابی و رفع عیب می‌شود.

51

 

52- همه‌ی اطلاعات (داده‌ها) در مورد روند آزمون‌های انجام شده به شکل پروتکل‌ها، نمودارها و جداولی هم در قالب الکترونیکی و هم در قالب کاغذی پردازش و منتشر (صادر) می‌شوند.

52

 

53- (خروجی اتاقک آزمون ، هم راستا با خروجی موتور. این اتاقک ها معمولا با لحاظ کردن تمهیدات کاهش صدای خروجی موتور از آلودگی صوتی و احیانا مزاحمت برای محیط اطراف جلوگیری می کنند. مترجم )

53

 

54- نمای بیرونی کارگاه آزمون (تست) : زمانی سر و صدای آزمون‌ها همه‌ی (سکنه) اطراف را از خواب بیدار می‌کرد (امّا) حالا حتّی کوچک‌ترین صدا نیز به خارج راه پیدا نمی‌کند.

54

 

55- کارگاه شماره‌ی 40؛ یعنی محلی که همه‌ی محصولات UMPO در آنجا (آماده‌سازی و بسته‌بندی شده) و برای مشتریان فرستاده می‌شود. امّا این همه ماجرا نیست؛ در اینجا پذیرش (قبول) نهایی محصول، متعلّقات، بازرسی خروجی، بسته‌بندی و اقدامات پیش‌نگهداری لازمه (Preservation) انجام می‌شود. (کارگاه شماره‌ی 40 یعنی محلی که همه‌ی محصولات UMPO در آنها نه‌تنها آماده‌سازی و بسته‌بندی می‌شوند بلکه در اینجا پذیرش (قبول) نهایی محصول، متعلّقات، بازرسی خروجی، بسته‌بندی و اقدامات پیش‌نگهداری لازمه (Preservation) نیز انجام می‌شود.

55

 

 

56- پیشرانه AL-31F در حال ارسال برای بسته بندی.

56

 

 

57- موتور در انتظار بسته‌بندی دقیق و مرتّب در کاغذ  بسته‌بندی و نایلون (پلی‌اتیلن)، امّا این همه ماجرا نیست.

57

 

58- موتورها در کانتینرهایی که به شکل اختصاصی برای موتور ها طراحی شده اند قرار می گیرند که بر حسب نوع ( مدل ) محصول علامت گذاری شده اند . پس از بسته بندی ، کار تکمیل مجموعه مدارک فنی همراه موتور جهت ارسال برای مشتری انجام می شود.

58

 

 

 

59- موتور در حال کار  ( در حداکثر توان )

59

 

 

مترجم: محمد حسین بختیاری ، انتشار این مطلب فقط با ذکر نام مترجم بلامانع می باشد.

 با تشکر از مرکز رسانه­ ای شرکت سهامی عام UMPO در تولید این گزارش 

منبع: http://gelio.livejournal.com/207342.html#cutid1

هیچ نظری برای این نوشته وجود ندارد، شما اولین نظر را بنویسید ...
 captcha