تبلیغات
Mi-26 : بزرگترین بالگرد دنیا – شرکت هوایی «СКОЛ» روسیه (قسمت اول)

روسیه یکی از کشورهای پیشرو در زمینه صادرات نفت و گاز در جهان می باشد. بیشتر منابع زیر زمینی این کشور در مناطق دورافتاده شمال سیبری ، در قلمروهایی که تا صدها کیلومتر خبری ازمناطق مسکونی و جاده ها نیست ،‌ واقع شده اند. در شرایط مذکور تنها وسیله انتقال بار و محموله ها ، هواپیمایی بالگردی (و شرکت های خدمات هلیکوپتری) می باشد.

قهرمان حمل بار در میان بالگرد – های موجود- ،‌ بالگرد عظیم الجثه میل Mi-26 می باشد. بالگرد مذکور قادر به حمل تجهیزات و محموله های با ابعاد بزرگ و تا وزن 20 تن میباشد.

این بزرگترین بالگرد دنیاست !




 

1- یکی از پیشرو ترین شرکت های بالگردی عملیاتی درشمال سیبری ، شرکت هوایی SKOL ( به روسی: СКОЛ) می باشد. امروزه ناوگان شرکت مذکور شامل37 فروند وسیله پرنده است.

شرکت SKOL صاحب مالک زمینی در فاصله 37 کیلومتری از شهر سورگوت (Сургут) دارای توقفگاهی مجهزبرای انواع مختلف بالگرد ها بوده ومشتریان همیشگی آن شرکت نفت و گاز سورگوت (Сургутнефтегаз) ، گازپروم ، راس نفت (نفت روسیه) ونیز فرمانداری منطقه سورگوت می باشند.
1

 

2-اجرای یک ماموریت مشخص از آنجایی آغازمی شود که مشتری درخواستی را برای اولین روز آتی جهت انجام عملیات به بخش دیسپچ شرکت می رساند . کارها در شمال ... هستند ، بنابراین ماشین ها عملا هیچ گاه بدن کار نمی مانند به جز در مورادی که اجرای قوانین ایجاب می کند.

در این مورد ،‌ سفارش مربوط به حمل ( انتقال) لوله های فلزی بزرگ انتقال گاز به منطقه استخراج گاز می باشد. Mi-26 به خوبی از عهده این ماموریت برمی آید چرا که بالگرد مذکور قادر به حمل بار به شکل آویز می باشد.
2


3- Mi-26 یکی از وسایل پرنده انگشت شماریست که عملا قادر به بلند کردن باری به وزن خودش و حمل آن تا مسافت 800 کیلومتر می باشد. به لطف ظرفیت حمل بار منحصر به فرد خود ،‌ این بالگرد سنگین با توجه به حجم بالایی از نیازمندی ها،‌ هم در روسیه و هم خارج از آن مورد استفاده قرار می گیرد.
3


4-طبق آمار در سال 2015 ،‌ 11 فروند میل Mi-26 در اختیار شرکت هوایی SKOL قرار داشت.
4


 

5- در صورتی که جهت مقایسه ،‌هواپیمای بویینگ B-737 را در کنار بالگرد میل Mi-26 قرار دهیم ، در آن صورت معلوم می شود که طول بالگرد مذکور بیشتر است.

این تنها بالگرد دنیا با چرخانه هشت پره ای ( هشت ملخ ) و با قطر 32 متر و دارای دو موتور با توان هریک 11400 اسب بخار است. این موتورها پرواز بالگرد 28 تنی را با 12 تن سوخت و 20 تن محموله تا ارتفاع 6500 متری امکان پذیر می سازند. موتورهای Mi-26 3 تن سوخت در ساعت مصرف می کنند.
5

 

6- ارتفاع این بالگرد به اندازه یک خانه سه طبقه است.

این بالگرد سنگین چندمنظوره ، صاحب بسیاری از افتخارات و رکوردهای جهانی بوده ،‌ قادر به حمل بار هم در محفظه بار داخلی و هم به کمک و آویز می باشد و جهت انجام ماموریت های مختلف از قبیل حمل و نقل بار عادی ،‌ اطفای حریق و کارهای ساخت و ساز ( انتقال سازه ها برای نصب ) مورد استفاده قار می گیرد.
6



 

7- آماده سازی جهت پرواز از صبح شروع می شود.

شش نفر مهندس روی زمین وضعیت فنی بالگرد را (چک) بررسی کرده و پرنده را گرم می کنند.گرم کردن این بالگرد عظیم الجثه به طور میانگین یک ساعت و در هوای با دمای منفی 30 درجه سانتیگراد ،‌حداقل دو ساعت به طول می انجامد.

7 

 

8- اتصال طناب ( اینجا آویزی فلزی) جهت نصب بار به آویز خارجی (external sling) بالگرد 10 دقیقه به طول می انجامد. وزن این طناب (strop) آویز ( آن را طناب می نامند) بالغ بر 300 کیلوگرم بوده و بنابراین برای حمل و کشیدن آن به چهار نفر نیاز است.
8



9- اتصال طناب ( فلزی ) به (زیر) بالگرد.
9



 

10- در این هنگام خدمه پروازی معاینه پزشکی پیش از پرواز ( در روسیه رسم است که خلبانان را پیش از پرواز معاینه کرده تا از هوشیاری و سلامتی جسمی و ... آنان مطمٸن شوند. مترجم) را می گذرانند ،‌ داده های هواشناسی مر بوط به وضعیت هوا در منطقه اجرای عملیات را دریافت می کنند و در مورد جزییات پرواز بحث و تبادل نظر می کنند.
10



 

11- خدمه جهت سوار شدن راهی می شوند.
11



 

12- خلبانان بالگرد Mi-26 نخبگان بالگردی ( بهترین خلبانان بالگرد) هستند. چرا که برای این سنگین ترین کلاس بالگردی ،‌ به طور اختصاصی دست اول ترین خلبانان ( خلبانان درجه یک ) را انتخاب می کنند.
12




13-
13


 

14- خدمه پروازی بالگرد Mi-26 شامل فرمانده ( در سمت چپ) ،‌ خلبان دوم (co-pilot یا کمک خلبان خودمان) ، ‌ناوبر و مهندس پرواز (flight engineer) می باشد.
14



15- همچنین در قسمت بار بدنه نیز دو نفر کاربر پروازی (flight operators) وجود دارند که انجام کنترل چشمی بار آویزان را بر عهده دارند.

15


16-  تقرب به محل قرار گیری بار

جهت بلند کردن بار ضرورت دارد تا طناب فلزی (strop) بالای آن آویزان ( و ثابت ) شده ، و در آن هنگام موتورهای بالگرد به شکل مداوم در شرایط بیشینه توان هنگام برخاستن ( Maximum Take-Off Power) کار کنند.

16


17-بازرسی چشمی از محل معلق بدون در هوا ( محل Hovering)

کاربر (اپراتور) پروازی در ارتباط مستمر با KVS ( فرمانده وسیله پرنده یا ...) قرار داشته و او را در جریان وضعیت بار و طناب فلزی آویز خارجی قرار می دهد. مثلا اینطوری: دو متر برو جلوتر ، طناب به بار چسبیده ،‌ بار رو گرفتیم ! ،‌ طناب سفت شده ( کشیده شده ) ،‌ بار جدا شد و غیره.

17



18- پره ها ( ملخ ها) ی Mi-26 با سرعت 192 گردش در دقیقه در هوا می چرخند و جریان هوایی قوی ایجاد می کنند که قادر به پرت کردن انسان یا خم نمودن درختان سر راهش است . بنابراین در شعاع 200 متری نباید چیزی وجود داشته باشد که قابل جابجایی توسط جریان هوا باشد. ( بنابراین اشیایی که جریان هوای ملخ ها قادر به جابجا کردن آنهاست ،‌ نباید در داخل شعاع 200 متری زیر بالگرد قرار داشته باشند)
18




19- دسته کار کننده با طناب آویز از آمادگی ها ( آموزش ها) و ساز و برگ ویژه ای برخوردار می باشند. به ویژه دارای کلاه های ایمنی مخصوصی هستند که مجهز به فرستنده جهت ارتباط (بی سیم ) با خدمه پروازی می باشد.اگر امکان ارتباط بی سیم ( رادیویی ) فراهم نشد ،‌ نفرات - زمینی - کار کننده با طناب به کمک برخی حرکات بدن و ژست های خاصی ( زبان بدن. مترجم) کار و اقدام خدمه را تصحیح می کنند.
19


20- بیشینه سرعت Mi-26 به میزان 295 کیلومتر در ساعت است. اما در حین انتقال بار به کمک آویز خارجی ،‌ میانگین سرعت تنها به 120 کیلومتر در ساعت محدود می شود. در این مورد پرواز در ارتفاع 150 متری از سطح زمین ( حدودا 450 پایی) و لزوما با کنار گذر کردن و دور زدن مناطق مسکونی ( عدم پرواز از فراز مناطق مسکونی) انجام می شود.
20

با این بار آویزان به این شکل ،‌تا اینجاش رو داشته باشید تا بعد..........
تا یادم نرفته:
مترجم: محمد حسین بختیاری ، انتشار این مطلب فقط با ذکر نام مترجم بلامانع می باشد.

منبع:

http://gelio.livejournal.com/213122.html

+ نوشته شده توسط Bakhtiyari در سه شنبه، ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۳ بعد از ظهر، ۱۹۰ بازدید ، بدون دیدگاه
هیچ نظری برای این نوشته وجود ندارد، شما اولین نظر را بنویسید ...
 captcha